🔹 «سؤال: بنده در میان دالان، حجره دارم. شخصی که الحال خادم مدرسه می‌باشد، دکّان بقّالی راه انداخته، و یکی از حجرات را تصرّف نموده از بابت آن‌که خادم می‌باشد، و نفع از جهت خرید و فروش به طلبه می‌رسد. آیا شرعاً صورتی دارد بودنِ ایشان به کیفیّتِ مزبور به وجهی از وجوه یا خیر؟ معلوم نیست که سابق بر این هم بوده یا خیر.

🔸 جواب: این سؤال، مشتمل بر دو مطلب است؛

🔹 یکی آن است [که] کسی که خادم مدرسه است، تصرّف در اطاقی از اطاق‌های مدرسه نموده. اگر آن تصرّف در آن اطاق به جهت خادم بودن است، در این صورت ظاهر این است که عیب نداشته باشد. و اگر چنین نیست، ظاهر این است که صورت نداشته باشد.

🔸 دویم آن است که همین شخص خادم در دالان مدرسه دکّان بقّالی قرار داده. اوّلاً اگر مشخّص نیست که اِحداثی است، به این معنی، احتمال این‌که واقف چنین قرار داده باشد قایم باشد، عیب ندارد.

🔹 و اگر فرض کنیم مشخّص است که این اِحداثی است [و] واقف چنین قرار نداده است؛ اگر این، مؤکّدِ غرض واقف است به این نحو، نظر به این‌که واقفْ مدرسه که ساخته، مقصود این بوده که طلبه در آن مدرسه ساکن شوند [و] مشغول تحصیل علوم باشند، و احداث این دکّانِ دالان موجب ترغیب طلبه می‌شود در مسکن نمودن در آن مدرسه، و باعث کثرت و اجتماع طلبه می‌شود در آن، نظر به این‌که اگر این دکّان نباشد محتاج به طیّ مسافت بعیده است و این موجب تنفّر از این مدرسه می‌شود؛ در چنین صورت به اعتقاد حقیر، احداث چنین دکّانی به جهت ترتّب چنین ثمره، مخالف شریعت مطهّره نخواهد بود.

🔸️ و اگر احداثی بوده باشد و باعث بر احداث آنچه مذکور شد نبوده باشد صورتی ندارد».

#حوزویات
#حجره_نشینی

@jafarian1964 👈🏻
@cheraghe_motaleeh