🔹 «... که سنهٔ هزار و سیصد و ده هجری است در نجف اشرف غروی - زاده الل‍ه شرفاً و تعظیماً - این کتاب را مطالعه نمودم و بر عمر گذشته افسوس می‌خورم که قریب بیست [و] پنج سال و اندی است از عمر این حقیر می‌گذرد و برای آخرتِ خود، کاری نکرده‌ام.

🔸 مدّتی که طفل بودم، و مدّتی هم مشغول ریاست و وزارت و انشاء و استیفاء. الحال خدای تبارک و تعالی توفیق کرامت فرموده و در نجف اشرف مشغول تحصیل است.

🔹 امیدوارم که خداوند عواقب امور را مختوم به خیر فرماید، و آنی این بندگان ذلیل را به خودمان واگذار نفرماید، و در روز رستاخیز این حقیر را خاک پای طلّاب علوم دینیّه محشور و محسوب فرماید.

🔸 فی شهر رجب الأصمّ هزار و سیصد و ده هجریّه ۱۳۱۰، العبد الأحقر علی‌اکبر بن شیرمحمّد بن محمّد بن محمّدطاهر الهمدانیّ أصلاً و النّجفیّ موطناً.»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💡 نویسندهٔ یادداشت مزبور، مرحوم میرزا علی‌اکبر صدرالإسلام همدانی - صاحب کتاب ارزشمند تکالیف الأنام فی غیبة الإمام علیه السّلام - است. ساعاتی پیش از خوانش این سند، از حُسن اتّفاق، دستنویسِ شرح حال خودنوشتِ مفصّل ایشان مطالعه می‌شد. اطّلاعاتی که آن‌مرحوم در سند حاضر درج نموده، کاملاً مطابق با وقایع ثبت‌شده در آن خودنوشت خطّی است.