(گُل‌چینی از پیام‌های ارسالی شما)

به طور طبیعی، هر هفته تعدادی پیام متنی و صوتی از سوی مخاطبان و اعضای کانال چراغ مطالعه برای نویسنده ارسال می‌شود. پیام‌ها معمولاً حاوی تقدیر و تشکّر یا انتقاد و اعتراض است که نگارنده تا جایی که بتوانم و فراموش نکنم، همه را به یادگار نگه می‌دارم. در ادامه، نمونه‌هایی از پیام‌های همراهان محترم کانال را می‌خوانید:

✉️ سلام. تشکّر از مطالب ارزشمندی که در کانال وزین چراغ مطالعه قرار می‌دهید؛ مطالبی که می‌ذارید بخش‌های جالبی از تراث ماست که با نثر استوار شما خوش‌خوان هم می‌شند.

✉️ سلام. صبح به خیر. برش‌هایی که از کتابا می‌ذارین خیلی خوبن. من همشونو می‌خونم.

✉️ هو. پس از سلام و تحیّات. امید که در سایهٔ شاهنشاه امیرالمؤمنین باشید. امّا بعد؛ پیرامون منازعات محترمانهٔ فیمابین حضرت کیوان سمیعی و بزرگترین محقق قرن بیستم در تصوّف عملی حضرت نورالدّین مدرّسی چهاردهی و علل و اسباب این منازعات محترمانه با عطف به افتخار شاگردی حضرات در محضر کیوان قزوینی در صورت صلاحدید و صوابدید مطلبی محبّت بفرمائید. شخصاً و به عنوان شاگرد از مطالب ارزشمندتان استفادهٔ شایان می‌برم. ایّام عزّت‌تان مستدام. بحقّ خیر الأنام.

✉️ نامه‌ی میرزا مهدی به اراکی خیلی خیلی جالب بود و عجیب. ندیده بودم. آن عکس و مکث را هم اگر ادامه بدی خیلی خوبه.

✉️ نامه‌ی میرزا مهدی رو کاش منتشر نمی‌کردین. شاید راضی نباشن.

✉️ سلام علیکم. کانال بسیار جذّابی دارید و الحمدللّه مشخّص است با دقّت و دغدغه مطالب را بارگزاری می‌کنید. ممنون و مستدام.

✉️ سلام علیکم. شب به خیر. خواستم از مطالبی که در کانال قرار میدین تشکّر کنم. استفاده می‌کنم. خداوند جزای خیر بهتون بده. خواستم بدونید اون عدد تعداد بازدیدها کم و زیادش دلسردتون نکنه. ... طلبگی خیلی چیز خوبیه. با همه‌ی این داستان‌هایی که صنف شما دارن این روزها، ولی بازم راه و مسیر دوست‌داشتنی‌ای هستش. خوش به حال‌تون. لذّت‌بخشه آدم عمری سرش توی کتاب و حدیث باشه.

✉️ سلام علیکم. حالتون خوبه إن‌شاءالل‍ه؟ مشتاق دیدار. خدا قوّت بابت کانال چراغ مطالعه. در مورد بداقبالی که گفتید، خود آغا ضیا معترف بود. مطلبی از پدربزرگم [= از علمای معروف مشهد] شنیدم؛ شاید شما هم شنیده باشید: وقتی فرزند آسیّد ابوالحسن اصفهانی شهید شد همه به ایشون توصیه کردند که در مجلس فاتحه گریه و جزع نکنه برای حفظ عظمت شیعه و... . ایشون در مجلس بود تا اینکه آغا ضیا آمد در گوش ایشون چیزی گفت، ایشون خندید. همه تعجّب کردند که چطور ایشون خندید. گفتند: قرار بود گریه نکنید، شما تبسّم به لب داشتید! گفت: آغا ضیا گفت: چقدر خوش‌شانس هستی تو سیّد؛ بچهٔ تو رو تو صحن امیرالمؤمنین به شهادت رسوندن. حالا اگر قرار بود بچهٔ من باشه شب نُه ربیع سر مستراح کشته می‌شد. فکر کنم قبلاً براتون تعریف کردم این قصّه را. در کل جزاکم الل‍ه خیراً.

✉️ آقا سلام علیکم. دکتر ... [= یکی از شاگردان مرحوم عصّار] می‌گفتن: سر درس، یک شخصی بود به نام شیخ حسنعلی که اشکال‌های بیجا می‌کرد. یک‌روز در وسط صحبت آقای عصّار، اشکالی پرت به آقا کرد. آقای عصّار با حالتی گفت: شیخ حسنعلی! اگر کلّ علم رو در تو اماله کنند، اون رو با یک ... بیرون پرت می‌کنی!

وقتی دختر مرحوم عصّار (شمسی عصّار، که بعداً اسمش را تغییر داد و گذاشت شوشا گوپی) کشف حجاب می‌کند، و به خارج می‌رود، و اونجا از خوانندگان می‌شود، یک‌روز آقا جلال آشتیانی که خیلی با ایشون قاطی بوده به آقا سیّد کاظم [عصّار] می‌گوید: آقا! حالا خرج مشروب صبیّه رو از سهم سادات ارسال می‌کنید خارجه؟ البته این را از لسان آقای ... نشنیدم، از شخص دیگری شنیدم. اوّلی را خودم از آقای ... شنیدم.

✉️ کانال چراغ مطالعه مثل آبشار نیاسر است؛ هم مبهوت می‌کنه، هم دل کندن ازش سخته، هم نمیشه اون همه آب رو خورد. خیره‌کننده است مطالب و خصوصاً کتاب‌های گزینش‌شده‌تان برای دانلود. سپاس. مانا باشید. ... حتماً دعاگو هستم. از حبیب القلوب خواهانم که خودتان و خوی‌تان و خودی‌هاتان بلکه همه های و هوی حیاتتان، موجب لبخند رضایت بر لب عین الحیات حضرت بقیّة الل‍ه - صلوات الل‍ه علیه - باشد. بمحمّد و آله المظلومین، علیهم صلوات الل‍ه و علی أعدائهم لعنة الل‍ه.

✉️ سلام و ادب. طاعات و عبادات مقبول. ممنون از زحماتی که برای ارائهٔ مطالب می‌کشید. نسخه‌های الکترونیکِ کتاب‌هایی که ارائه می‌فرمایید بسیار باکیفیّت و نایاب هستند.

✉️ مسّاکم الل‍ه بالخیر. اگه می‌تونید راجع به شخصیّت‌های زنده هم مطلب بذارید.

✉️ سلام علیکم. تقبّل الل‍ه أعمالکم. از مطالب ارزشمندتان بسیار متشکّرم. امّا تعداد و کمّیت مطالب زیاد است و حیف است که برخی از آن‌ها را از دست بدهیم.

✉️ سلام و ادب. حیف از وقت شریف‌تان که در این ماه شریف، صَرف لاطائلات نیّر و دیگر هجوسرایان می‌شود. نتیجه‌ای بر انتشار اراجیف مشئوم اینان بار نمی‌شود جز تمسخر روحانیت از سوی ناظرین. زیاده جسارت است. به نظر بنده وصله‌ی ناجوری است برای کانال وزین‌تان. الّذین هم عن اللّغو معرضون. این نیّر که اصلاً شیخی است ... . آن‌وقت لاطائلات شیخیّه را در ماه خدا نشر دادن! چه عرض کنم؟ ... خوب است پس از اتمام این بحث اشاره کنید که این هجوسرای بیکارالدوله شیخیّ بوده و قاعدتاً هجویّات او هم در اثر نزاع بین شیخیّه و متشرّعه رخ داده است تا دامن‌تان طاهر گردد.

✉️ والله من خواستم بگم این قدر از این حکایات عجیب و غریب و خواب و پیشگویی و زهدهای عجیب و غریب نگذارید. حوزه به اندازه‌ی کافی غرق در این مسائل هست. یک فکری برای عقل و بار این حوزه بکنید. البته به بنده ارتباطی نداره که شما چی می‌گذارید. مردّد هم بودم بگم و با چه واکنشی مواجه بشوم ... .

✉️ سلام. این بنده‌ی خدا که دعای جوشنش رو گذاشتی خیلی با روح میخونه. للّه دَرُّه و أجرُه.

✉️ سلام و ارادت. طاعات و عبادات مقبول. صوت جوشن کبیر به طرز مسحورکننده‌ای زیبا و دلنشین هست. ای کاش تمهیدی جهت ضبط با کیفیّتِ بهتر اندیشیده شود تا اثر ماندگاری به یادگار ماند.

✉️ سلام. هرچی از خوبی کانال شما بگم کم گفتم. واقعاً عالی. واقعاً.

✉️ سلام و عرض ادب. طاعات و عباداتتان قبول حق. استاد[؟] گرانقدر از زحماتی که در کانال چراغ مطالعه می‌کشید سپاسگزارم. خصوصاً خیلی خیلی ممنونم به خاطر کتاب‌های کمیاب و نایابی که لطف می‌کنید پی‌دی‌اف‌هاشون رو برای اوّلین‌بار منتشر میکنید.

✉️ آقا واقعاً ممنون شما هستم از کانال وزین‌تان. ای کاش خدا کمی از این ذوق سرشار شما رو نصیب ما کند. در هیچ مجال مجازی‌ای به اندازهٔ کانال شما صفا و خوشحالی دریافت نکردم. که این صفا اشاره‌ای دارد به جان باصفایتان. مشتاق دیدارتان هستم. تهران گذرتان افتاد در خدمتتون هستم.

✉️ سلام و عرض ارادت. طاعات قبول باشه انشاالله. خواستم برا مطلب آخری که در مورد آقا[ی] قاضی گذاشتین تشکّر کنم. دم غروبی ماه رمضان یادش چسبید. رحمت بر شما.

✉️ برای کانال‌تان واقعاً خیلی زحمت می‌کشید. بنده هم استفاده‌ی فراوان برده‌ام.

✉️ سلام جناب بیدگلی! مطالبی که از کتاب حدیث نصر نقل کردید خیلی شیرین و خواندنی بود. ممنونم🌹 لطفاً بیش‌تر از اون کتاب مطلب بذارید.
✉️ سلام علیکم! طاعات و عبادات قبول درگاه حق! ممنون از کتاب‌های مفید و زیبایی که قرار می‌دید، و البته نایاب.

✉️ سلام! درمورد پست آخر، اون بعضیا که جسارت کردند به شما تا کتاب نذارین، منطق‌شون چیه؟ عجیبه! زحمتش را شما کشیدین، بسیاری هم اسنفاده می‌کنن، بعد اونا ناراحت میشن. آفرینش پر از شگفتیه. لطفاً به اونا محل نذارین. قطعاً کار شما حسنه‌ی جاریه هست، هم برای شما در هر دو دنیا، هم برای مؤلّف. خواستم روحیه بدم. یا علی. به خاطر شما بود که از شرّ نسخه‌ی قائمیّه‌ی کتاب ... خلاص شدم. عاقبت به خیر شی جوون. یعنی اونا که همین جوری چیز بدی برا نشر فایل کتابا به شما گفتن پیشم بودن، کتک حسابی می‌خوردن. حیف نیستن.

✉️ سلام علیکم! أیّدک الل‍ه! و جعلک الل‍ه من الناشرین للعلوم و أحادیث آل بیت الوحی، صلوات الل‍ه علیهم اجمعین! یا علی مدد
✉️ ضمن تشکّر از مطالب مفیدتان در کانال چراغ مطالعه، ... واقعاً کانال پربار و مفیدی دارید. افسوس که در ایّام تحصیل در کاشان آن را ندیده بودم.
✉️ سلام علیکم! بسیار بسیار ممنونم از این همه احسان بی‌دریغ که در کانال چراغ مطالعه به همه ارزانی می‌دارید.

✉️ دعای امثال حقیر، از باب انجام وظیفه، موفّقیت و عاقبت‌به‌خیری شماست. و حقیر چون نسبتاً تفکّرات منوّرالفکری ندارم، لذا از کانال‌هایی که توسّط برادرانی با فکر صحیح اداره میشه، و بحت‌های بی‌ارزش سیاسی و روشنفکریِ تهوّع‌آور [که] در کانال جایگاهی نداره، استفاده نمی‌کنم. ایشالّا در پناه حضرت ستّی فاطمهٔ معصومه - سلام الل‍ه علیها - موفّق و مؤیّد و عاقبت‌به‌خیر باشید! یا علی مدد!
✉️ سلام و عرض ادب و ارادت! خدا قوّت! خسته نباشید! با تشکّر از کانال بسیار خوب‌تان. أجرکم علی الل‍ه. بی‌زحمت امکانش هست لینکی برام بفرستید [که] من بتونم برم اوّلین مطلب کانال‌تان؟ با تشکّر، و ممنون.
✉️ سلام بر شما! به عنوان یکی از اعضای کانال بسیار خوب و پربار چراغ مطالعه صمیمانه از زحمات و کوشش‌های شما سپاسگزارم و برای شما و همکاران و همراهان‌تان از درگاه حضرت حق (جلّ و علا) خیرات و برکات و فیوضات و توفیقات روزافزون طلب می‌کنم. کارتان عالی است و اجرتان با خداست. دل‌ و جان‌تان پر از نور و فروغ باد.
✉️ سلام علیکم. لطف‌تون مستدام. الحمد لله از کانال شما خیلی استفاده می‌کنم. مطالب و کتب بسیار پربار و سودمندی را به اشتراک می‌گذارید که حاکی از دانش و حسن سلیقهٔ شما است. خداوند به شما توفیق روزافزون کرامت فرماید. التماس دعا.
✉️ شما غیر از اسم کانال‌تون، خودتون هم به نوعی چراغ مطالعه هستین!

✉️ سلام! و تشکّر از زحمتی که برای کانال می‌کشی. واقعاً حس می‌کنم از جون و دل مایه میذاری. خیلی خوبه. خدا توفیق بیشتر بده.
✉️ سلام! به خاطر استفاده‌هایی که از کانال‌تان کرده و می‌کنم، آن را در اینستاگرام با دو کانال دیگر معرّفی کردم. به امید آن‌که شکر زحمات‌تان را کرده باشیم:
▫️ «... این هم معرّفی کانال سوم که معرّفی‌اش را به خاطر استفاده‌های وافر از آن بر خود وظیفه می‌دانستم و می‌دانم. و چون حال و حوصله نیست، همان متن قبلی در معرّفیِ دو کانال را کپی می‌کنم:
دوستانی که تلگرام دارند از این کانال وارثون و دو کانال دیگر که بعداً معرّفی می‌کنم حتماً استفاده کنند. مطالب بکری منتشر می‌کنند و بسیار خوش‌قریحه هستند، که بنده برخی از مطالب این کانال را در اینجا با شما سروران به اشتراک می‌گذارم. و چون این حضرات را نمی‌شناسم، برخی اوقات که شیطان را فریب می‌دهیم و در جای دیگر مشغولش می‌داریم، و یا در ایّامی که شیطان خیلی سرش شلوغ هست و فرصت اغفال ما را ندارد، مثل ایّام انتخابات، به‌هرحال در آن اوقات که خیلی کم اتّفاق می‌افتد و روی به درگاه بی‌نیاز می‌آوریم، گردانندگان این کانال را با دو کانال دیگری که بعداً معرّفی می‌کنم با نام: ادمین وارثون، ادمین بزم قدسیان، ادمین چراغ مطالعه، یاد می‌کنم. نمی‌دانم این نوع دعا کردن مقبول می‌شود یا نه؟ اگر دوستان می‌شناسند سلام مرا برسانند
».

✉️ بنده تازه با کانال خوب‌تون آشنا شدم و بسیار خرسندم.🙏🌹
✉️ کانال مفرّح و شیرین چراغ مطالعه ... .
✉️ کانال روشنی‌بخش چراغ مطالعه ... .

✉️ سلام علیکم! کاش این پروندهٔ مرحوم محقّق عراقی رو کار نکرده بودید 🙁 قبل از این فقط نسبت به وسواس‌های نابه‌جای ایشون درباره‌ی مباحث اصولی منتقد بودم. حالا که با شخصیّت و خلقیّات‌شون آشنا شدم، فهمیدم آن‌چه در اصول دیده‌ام در برابر منش شخصی ایشان بارها پاکیزه‌تر بوده. مطالب شما با رعایت ادب و احترام بود، امّا محتوا واقعا نگران‌کننده. خودم به آقاضیاء ارادتی نداشتم، ولی گمان نمی‌کردم تا این اندازه متوغّل در مجادلات علمی بوده باشد. أعاذنا الل‍ه من شرور أنفسنا و سیّئات اعمالنا. التماس دعا دارم 🤲

✉️ ندیده محبّت حضرتعالی در قلب بنده است. التماس دعا.

✉️ سلام! از دیروز مهندس تناوش در ذهنم بود. جا خوردم کتابش را گذاشتین. عجب هم‌زمانی شد. کارتان درست، مرام‌تان پاینده. آقا کیفیّت کتابایی که می‌گذارین عالیه.🌹🌹

✉️ توی کتاب آموزگار علم و ادب که خاطرات آقای روحی از ادیب نیشابوری هست، اون حکایتی که ادیب به شاگردش میگه به خایه‌ات که مادربزرگت مرد، واقعاً با اسم کتاب تناسب داره و سرشار از ادبه! (پیام شفاهی)

✉️ سلام. خواستم از کانال بسیار خوب‌تون تشکّر کنم. بنده هرروز تو تلگرام نمیام، امّا هر چند روز یه بار که میام، کلّ پیامای گذشتهٔ شما رو که نخوندم می‌خونم. خیلی زیباست. یه پیشنهاد داشتم: اونم اینه که اگر ابتدا یا انتهای پیام‌هاتون موضوع داستان رو با هشتگ یا ... مشخّص کنید خیلی خوب میشه. گاهی آدم داستانی رو می‌خونه و خوشش میاد، بعداً که میخواد دوباره رجوع کنه پیدا کردنش سخت میشه. ظاهراً شما هم مثل بنده طلبه هستید. من مطالب کانالتون رو به دید این‌که برا بقیّه تعریف کنم نمی‌خونم، چون واقعاً برا خودم جذّابه. امّا حیفم میاد اینا رو تو منبرها و... برای بقیّه تعریف نکنم. اگر موضوعات مشخّص باشه و دسته‌بندی هشتگی بشه، خب تو آماده کردن منبرها هم کلّی استفاده میشه و ثوابش برای شما هم هست. ... به‌هرحال، همین‌طوری هم کانال خیلی عالیه. ممنون🌺
✉️ سلام و ادب. امید که از هر بودن به سوی شدن و تحوّلی سرشار از نور و آگاهی و مهربانی قدم بردارید و ثمره‌ی این حرکت صلح و عشق و معنویّت باشد و خداوند معرفت خودش، قرآن و اهل‌بیت ع را در قلب‌تان❤️❤️❤️ساری و جاری بفرماید. روزتان منوّر به نگاه پرمهر امام زمان عج 🎍🌸🕊️🌺🌻🌼🌹🪴🌴
✉️ سلام و ادب. وظیفه‌ی خودم دیدم بابت مطالب مفید کانال تشکّر کنم.🌹🌹🌹 همه‌‌ی مطالب کانال رو از اوّل خوندم.(غیر از فایل‌ها و کتب‌) الآن تموم شد. خیلی لذّت بردم.❤️❤️ ایشالّا وعده‌ی ما بهشت.🌹🌹🌹 خداوند عزت روزافزون بده
✉️ آفرین بر همّت والای شما در کانال چراغ مطالعه.
✉️ سلامٌ علیکم و رحمة الل‍ه. طاعات و عبادات‌تون قبول حق. اوقات‌تون به خیر و نیکی🌹 بزرگوار، غرض از مزاحمت آن‌که دیشب دو پست زیبا و پرمسمّا درباره‌ی اخوی علّامه‌ی طبابایی در کانال قرار دادید که متأسّفانه ذخیره ننمودیم. بسیار مفید و افق دید بلندی ایجاد می‌کرد. ظاهراً در کانال حذف شده. اگر مقدور هست بی‌زحمت اون‌ها رو در اختیارمون قرار بدید.🙏🌹 حیف شد واقعاً. دیشب که خوندیم حسّ قشنگی داشت. قصد انتشار و گسترش نداریم، برای خودمون خواستیم، شاید که سرآغازی بشود برای مطالعه‌ی بیشتر پیرامون آن مسائل. ... به‌هرحال ممنون میشیم هروقت صلاح دونستید لطف کنید و بفرستید. نشد هم که باز هم تشکّر می‌کنیم بابت لطف وقتی که اختصاص دادید، عاقبت بخیر باشید ان‌شاءالل‍ه. کانال خوبی دارید. التماس دعا🙏🌹❤️ بسیار ممنون از لطفتون، دعاگوییم.
✉️ به نام حضرت حق؛ او که مانا است و هرچه جز او همه فانی و ناپایا. ... چه مهربانانه و بی‌تکلّف می‌نویسید ... همه متانت و ادب. دست حق بر فراز قلم‌ و قدم و اندیشه‌تان. زبان از مدح کانال‌تون قاصره. خداوند شما رو ثابت قدم بدارد.
✉️ سلام و عرض ادب خدمت آقای قنبری بیدگلی. ... از مطالب کانال حضرتعالی لذّت می‌بریم و استفاده می‌کنیم. ... مطالب به‌جایی پیرامون مرحوم استاد بزرگوار، علّامه کیوان سمیعی گذاشته بودید. از این‌که نام این مرحوم را که الحق از نوادر روزگار ما و در عین حال بسیار گمنام بود، در کانال احیاء کردید، بسیار خرسند شدم و از ته دل براتون دعا کردم. سپاس از شما که وادی مهجور علم تراجم و رجال را بیش از پیش مورد عنایت قرار دادید و در کانال، این سنخ مطالب را عرضه می‌کنید. مخلصیم. ما شما رو دوست داریم. تراجم و کتابشناسی علم مغفولی است که همواره مورد بی‌مهری حضرات واقع می‌شود و یا لااقل یک علم درجه‌ی دو و سه محسوب می‌شود. ولی شما در کانال زحمت می‌کشید و این علم را در این روزگار احیاء می‌کنید. سپاس از شما دوست نادیده‌ی فاضل. ... ان‌شاءالل‍ه که روزی شاهد گردآوری و تحقیق و تصحیح و چاپ مجموعه آثار مرحوم کیوان سمیعی به دست حضرتعالی یا سایر محقّقان باشیم. قطعاً عنایت روح اولیاء الهی مانند مرحوم کیوان سمیعی پشتیبان کسانی همچون شما بود که به دنبال گردآوری آثار ایشان هستید. ماشاءالل‍ه به این همّت.
✉️ سلام علیکم و رحمة الل‍ه. آقا برنامه‌ی بنده رو شما به هم ریختین. بنده حوالی بیست سالگی اندکی شرح حال و زندگینامه‌ی بزرگان خوندم که خودم رو بی‌نیاز می‌دیدم و کم‌تر مطلب جدیدی جایی می‌شنیدم یا می‌دیدم. کم‌کم علاقه‌ام به خواندن شرح حال و... آن‌قدر کم شد که چندان پیگیری نمی‌کردم. تا این‌که کانال شما رو دیدم. از اون روز تا حالا 😭😭😭 بعد هم که با گروه‌تون آشنا شدم دیگه واویلا😄😄 برنامه‌های بنده که فعلاً تا زمانی که تمامی مطالب گروه رو و سررشته‌هایی که به دست میارم در حدّ وسع و توان و توفیق و... بررسی کنم، به هم ریخته!
امّا چند بیتی دعا برای حضرتعالی و دوستان‌تون در گروه از حکیم ابوالقاسم فردوسی (رحمة الل‍ه علیه):
جهان هفت کشور تو را بنده باد
سرت برتر از ابر بارنده باد

روان تو را دادگر یار باد
سر بدسگالان نگون‌سار باد

همیشه تن آباد با تاج و تخت
ز درد و غم آزاد و پیروز بخت

همیشه هنرمند بادا تنت
رسیده به کام دل روشنت

تو را جاودان شادمان باد دل
ز درد و بلا گشته آزاد دل
همیشه به پیروزی و فرهی
کلاه بزرگی و تاج مهی

✉️ آرد دستاس‌شده با سنگ محبّت، خمیرشده با آب زمزم رسالت، قوام‌یافته با دستان مبارک ولایت، پخته‌شده در آتش معرفت، و تبدیل‌شده به نان رحمت، تحویل جان پرحقیقت‌تان.

✉️ ما جمعی هستیم در شیراز که باهم کانال شما را مطالعه می‌کنیم و تازه روش مطالعه و نحوه‌ی انتخاب کتاب و بررسی بهترین چاپ هر کتاب را از شما یاد گرفته‌ایم و عمل می‌کنیم. خدا خیرتون بده.

✉️ علی‌آقا، گاهی در کانال شما نکاتی را می‌بینم که اگر قرار بود خودم با مطالعهٔ عادی به آن برسم، معلوم نبود ۱۰ سال دیگر هم در جایی آن‌ها را پیدا کنم. ولی در کانال شما همه یک‌جا جمع شده.

✉️ سلام علیکم جناب آقای قنبری. حالات مرحوم حلبی (رحمة الل‍ه علیه) بسیار زیبا و شنیدنی و تأثیرگذار است. ممنونم از این‌که وقت گذاشتید و در کانال منتشر کردین. حقیقتاً در شرح حال علمای زیادی که خوانده‌ام، خیلی خاص و منحصر به فرد بود. با این‌که خیلی ساده بیان شده، ولی تأثیر عمیقی داشت. من هر پستی رو یک بار بیشتر نمی‌خونم، ولی حالات ایشون رو چند بار خوندم. خدای تعالی به وقت و عمر و قلم‌تون برکت عنایت بفرماید. یا علی.

✉️ سلام. خدا قوّت. خیلی از کانال‌تون و مطالب ناب‌تون لذّت می‌بریم. از شخصیّت‌هایی مثل علّامه‌ی امینی و محمّدباقر محمودی و سیّد عبدالعزیز طباطبایی که در راه امیرالمؤمنین فدا شدند هم بذارید.

✉️ این کانال «چراغ مطالعه» کانالی است پر از مطالب خواندنی و همه هم عالی. معلوم است که جناب آقای قنبری بیدگلی واقعاً زحمت کشیده‌‌اند. فرسته‌ای که ارسال کردم یکی از فراوان‌نوشته‌های کانال ایشان دربار‌ی مرحوم آقا ضیاء عراقی است. اگر کسی بخواهد به منبعی دم‌دستی برای شناختن ابعاد مختلف مرحوم آقا ضیاء مراجعه کند، این کانال عالی است؛ زیرا نوشته‌هائی که در این باره در کانال آمده، واقعاً گلچین است و مختصر و مفید به معرفی آن مرجع بزرگ می‌پردازد. تلاش جناب قنبری مأجور باد! 🌷🌷🌷

✉️ جناب آقای قنبری عزیز! با سلام. اینجانب پیمان اسحاقی، دانشجوی دکترای اسلام‌شناسی و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه برلین در کشور آلمان هستم. مدّتی قبل و بر [اثر] ارسال یکی از فرسته‌های کانال شما، با آن آشنا شدم و از آن پس هرروزه خواننده‌ی کانال شما هستم. از آن‌جا که مطالب شما را بسیار ارزشمند یافتم، بر خود لازم دانستم که آن را به مخاطبین کانال خودم معرّفی کنم. این است که معرّفی کوتاهی از کانال شما نوشتم و آن را منتشر کردم. امیدوارم که بتوانیم سال‌ها امکان استفاده از زحمتی که شما می‌کشید را داشته باشیم. با احترام، اسحاقی.

کانال ارزشمند «چراغ مطالعه» که خود را «گزیده‌هایی از متون، نکات مفید، و اشاراتی به بیانات و زندگیِ بزرگان» معرّفی می‌کند، دروازهٔ ورود به بخش مهمّی از دنیای پیشینیان این سرزمین است که آن‌ها را کمتر از آنچه گمان می‌کنیم، می‌شناسیم.

آقای علی قنبری بیدگلی، با زحمت بسیار و سخاوت ستودنی، ماجراهای کمتر شنیده‌ شده از بزرگان این سرزمین را از کتاب‌ها و آثار کمتر دست‌یاب می‌کاود و به رایگان، و با ارجاع به منابع آن‌ها، در اختیار ما می‌گذارد. خواندن آنچه ایشان انتخاب می‌کند و در کانال «چراغ مطالعه» قرار می‌دهد، پنجره‌ای نو به تاریخ و فرهنگ ایران و خاورمیانه را برای خواننده می‌گشاید.

برای عضویت کانال سودمند «چراغ مطالعه» می‌توانید به این لینک (https://t.me/cheraghe_motaleeh) مراجعه کنید.

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی»

✉️ مطالب کانال به طرز مرگ‌آسایی زیبا و مفیدند.

✉️ سلام. خیلی کانال زیبا و دلنشینی دارید. سپاس از زحمات و زمانی که صرف می‌کنید. خداوند بر توفیقات حضرتعالی بیفزاید.

✉️ سلام علیکم آقا. ایتا تشریف نمیارید؟ با دود چراغ مطالعه‌ی شما مأنوس بودیم. موقّتاً بیاریدش ایتا. میشه؟
✉️ سلام علیکم. روز بخیر آقای بیدگلی. می‌خواستم ... بگم که حقیقتاً کانال چراغ مطالعه گردن ما بیش از اینا حق داره و در نوعش برا یه طلبه مفیدترین کاناله. متأسّفانه من تو ایران نیستم و ایرانی هم نیستم. ... خداوند زحمات شما و همکاران‌تونو به احسن وجه قبول بفرماید. شماها به [معنای] واقعی کلمه جهاد اکبر می‌کنید. تو این ایّام که حوزه‌ حتّی درگیر گرایش متعدّد شده، بهترین راه یادگیری، سیر و سلوک قدمای ماست که شما ناب‌ترین و نغزترین‌شو منتشر می‌کنید. وفّقکم الل‍ه و جزاکم الل‍ه خیر الجزاء.

✉️ با عرض سلام و ادب، و تشکّر فراوان از زحمات حضرتعالی. زحمات شما هم ناظر به آینده و مسأله‌ی الگوسازی است، و هم ناظر به گذشته و مسأله‌ی عبرت‌آموزی و روشن شدن تاریخ حوزه و حوزویان است.
✉️ سلام علیکم. احیاء معالم رمیمه‌ی دینیّه بالوجود محترم.

✉️ سلام و تحیّت. خدا قوّت! به‌واقع، از مطالب کانال شما بهره می‌برم. خدا شما را خیر دهد و حفظ کند.
✉️ سلام علیکم و رحمة الل‍ه و برکاته. امیدواریم چرخ زندگی بر وفق مراد باشد، إن شاء الل‍ه. از فعّالیت‌های حضرتعالی در کانال چراغ مطالعه تقدیر و سپاسگزاری به عمل می‌آید. خداوند ذخیره‌ی قبر و قیامت بگرداند.

📜 دو قطعه شعر ذیل، نظر مرحمت ادیب توانا و شاعر شیرین‌سخن، حضرت حجّةالإسلام‌والمسلمین دکتر حاج شیخ عبدالل‍ه موحّدی بیدگلی (محب) است که به مناسبت دو ساله شدنِ کانال چراغ مطالعه در شهریورماه ۱۴۰۰، ارسال فرموده‌اند. از ایشان به جهت ذرّه‌پروری‌شان بسیار بسیار سپاسگزارم.

🔹 گیری اگر ز دوست، سراغ مطالعه
راهی نمایدت سوی باغ مطالعه
در کوی تلگِرام چو رفتی به جستجو
روشن کند دو چشم، چراغ مطالعه!

🔸 گیری اگر از قنبریِ راد سراغ
در کوی تلگرام بلا شبهه و لاغ
بر تارک هر برزن و کویی بینی
کانال مطالعه است با نام چراغ!