هو العلیم

چراغ مطالعه، عنوان کانال کوچکی در پیام‌رسان تلگرام است که از یوم الشّروعِ چهارشنبه، یازدهم محرّم الحرام سال ۱۴۴۱ هجری، با حمایت و تشویق دوستان، آغاز به کار کرد.

نام کانال، از عنوانِ یکی از بخش‌های مجلّه‌ی جذّاب و پرطرفدار رشد نوجوان اقتباس شده است که نگارنده در دوران شیرین نوجوانی و تحصیل در مقطع راهنمایی (مطابقِ نظام آموزشی گذشته) با این مجلّه انس و الفتی داشت.

صفحه‌ی مورد اشاره، چراغ مطالعه نام داشت و دانش‌آموزان می‌توانستند خلاصه یا بخشی از متن کتابی را که خوانده و مفید تشخیص داده بودند، برای دفتر مجلّه بفرستند تا به نام خودشان چاپ شود و دیگران هم چنانچه پسندیدند، تشویق شوند و کتاب را تهیّه کنند.

لوگوی این صفحه را ذیلاً مشاهده می‌فرمایید:

در واقع، رسالت و محتوای کانال چراغ مطالعه نیز چندان بی‌شباهت به صفحهٔ مورد اشاره نبود و به یک معنا، همین شباهت در تسمیه نیز دخالت داشت. با این تفاوت که کانال چراغ مطالعه می‌کوشد تا بخش‌هایی از زندگانی عالمان دینی و سخنان آنها را انتشار دهد و احیاناً بزرگانی که در زاویه‌ی گمنامی به فراموشی سپرده شده‌اند را در حدّ توان، معرّفی کند و از مقام علمی و اخلاقیِ آنان تجلیل نماید.

گرچه گاه و بی‌گاه به جهت طغیان عواطف وطنی، مطالبی از زادگاه نویسنده (کاشان) و شهر بیدگل نیز در کانال تقدیم شده است:

دیارٌ بها حلّ الشّبابُ تمیمتی            و أوّلُ أرضٍ مسَّ جلدی ترابَها

باری، به توصیه و تشویق جمعی از دوستان، بنا بر این گذارده شد که پاره‌ای از مطالب کانال برای ماندگاری و انعکاس بیشتر، در محیط عام‌تری - همچون وبلاگ - منتشر شود تا هم محلّ استفاده‌ی کسانی واقع شود که از برنامه‌ی تلگرام محروم‌اند و هم مطالب مفصّل و دنباله‌دارِ کانال، به صورت منسجم و پیوسته درآید.

ضمناً می‌کوشیم تا رابطه‌ی کانال و وبلاگِ چراغ مطالعه را به صورت عموم و خصوصِ مِن وَجه نگاه داریم. گرچه فعّالیت کانال به دلیل سهولت بارگذاری مطالب (اعمّ از متن، صوت، تصویر، فایل کتاب و...) در آن، بسیار بیشتر از وبلاگ خواهد بود.

امید که این مطالب ناچیز مورد رضایت پروردگار و اولیایش قرار گیرد و دوستان نیز ما را از دعای خیر خود فراموش نفرمایند.

غرض نقشی است کز ما بازمانَد         که هستی را نمی‌بینم بقائی

 

ربیع المولود ۱۴۴۲ - علی قنبری بیدگلی

لینک کانال چراغ مطالعه در تلگرام:

cheraghe_motaleeh@